На сьогодні практично всі основні програми обліку та контролю за товаром побудовані на використанні штрихкоду. Для зменшення логістичних витрат і для того, щоб максимально спростити і прискорити процес ідентифікації товару і згодом його облік при подальших рухах (продаж, переміщення зі складу на склад, інвентаризація), більшість підприємств прийшли до використання відповідного скануючого обладнання:сканери штрихкоду, термінали збору даних, промислові планшетні комп'ютери та прайс-чекери.

Історія штрихкоду

Штрихове кодування винайшов молодий інженер Давид Коллінз. Після закінчення в 1950-х роках інженерного факультету Массачусетського технологічного інституту він пішов працювати на Пенсільванську залізницю, де йому довелося зіткнутися з копіткою, рутинною роботою - сортуванням вагонів. Їх треба було перерахувати, оперативно з'ясувати номери, впоратися за ними в документації, визначити, куди кожен вагон має проїхати... Процедура тривала, яка не гарантує безпомилковості виконання. Тоді й прийшла ідея висвітлювати номери вагонів прожекторами і зчитувати їх за допомогою фотоелементів. Інженер-винахідник, щоб спростити розпізнавання, запропонував записувати номери не тільки звичайними цифрами, а й спеціальним кодом, який складався з червоних і синіх смуг, розташованих на стінці вагона в прямокутнику завдовжки до півметра. Випробування підтвердили: скануючий пристрій здатний правильно зчитувати коди навіть за швидкості руху вагона близько 100 км/год. Однак на цьому Коллінз не заспокоївся. Успіх починання підштовхнув його до подальшого вдосконалення системи. У 1968 році він використовував замість прожекторів, які витрачали багато енергії, жорстко сфокусований лазерний промінь. Розміри скануючої установки стали набагато меншими, зменшилося і саме кодове маркування, що навело Коллінза на думку використати вигаданий ним штриховий код не тільки на залізниці, а й як товарний код. Так штрихкод отримав визнання і в супермаркетах.

У 1973 році в США була створена організація «Універсальний товарний код» (UPC – Universal Product Code), яка пропагує використання штрихкодів у промисловості та торгівлі. А з 1977 року в Західній Європі для ідентифікації споживчих товарів стала застосовуватись аналогічна система під назвою «Європейський артикул» (EAN – European Article Numbering). Саме ця організація і займається присвоєнням штрихкодів. Сьогодні вона включає 98 організацій зі 100 країн світу. Виробник може отримати штрихкод для свого товару, попередньо зареєструвавшись у цій асоціації.

Усього приблизно за сорок років технологія штрих кодування зробила крок так далеко, що сьогодні вдається зчитувати код за допомогою світлової плями діаметром всього в чверть міліметра. Штриховий код дозволяє зчитувати в ПК інформацію про номер товару практично миттєво та абсолютно точно – не більше однієї помилки на 10 млн. зчитувань.

David J Collins
UPC code
EAN-UPC-Barcode
upc-versus-ean

Принципи штрихового кодування

Ефективний обмін інформацією є своєрідним ключем до успішного ведення бізнесу. З 1977 року для ідентифікації споживчих товарів у Західній Європі почали застосовувати аналогічну систему«Європейський артикул» (EAN – European Article Numbering), яка є різновидом UPC. Міжнародна асоціація товарної нумерації EAN International розробила міжнародний стандарт ідентифікації продуктів, послуг та місць розташування, що дозволяє різним галузям виробництва обмінюватися інформацією таким чином, що всі учасники процесу комунікації сприймають цю інформацію однозначно, не допускаючи двозначності у її тлумаченні. Код EAN являє собою набір цифр від 0 до 9. Все кодове позначення може виражатися вісьмома (EAN-8) або тринадцятьма (EAN-13) цифрами. Скорочений символ (EAN-8) використовується для маркування товарів невеликих розмірів. Американський та західноєвропейський коди сумісні, різниця між ними лише в тому, що код UPC містить 12 знаків, а код EAN – 13 знаків. Широко відома також західнонімецька система кодування BAN (Bunaeseinheitliche Artikelnummer).

У стандартах розміри символів наведені в модулях - одиницях вимірювання всіх знаків штрихового коду, тобто. штрихів та пробілів (їх ширина може коливатися в межах від 1 до 4 модулів). Змінюється масштаб збільшення – змінюється і розмір модуля у міліметрах. Для стандартного розміру штрихкоду (коефіцієнт збільшення 1,0) ширина модуля 1Х=0,33 мм. Ширина найвужчого штриха в символі штрихового коду не може бути більше одного модуля. Для зручності розміри наводять над модулях (як і тексті стандарту), а міліметрах.

Допускається пропорційне збільшення символу EAN-13 до 200% від номінальних розмірів, так і зменшення до 80%.Усічення штрихового коду за висотою неприпустимо!Зменшення висоти символу при збереженні його горизонтальних розмірів (усічення) перешкоджає нормальній роботі багатопроменевих сканерів, які широко використовуються в супермаркетах.

Необхідно домогтися того, щоб лазерний промінь сканеру перетнув у поперечному напрямку всі штрихи символу. На підставі зліченої інформації вбудована програма відновлює всі цифри номера EAN-13 і за першими 12 розрядами обчислює 13-й контрольний розряд. Якщо значення обчисленого контрольного розряду збігається зі значенням 13-го розряду коду, що сканується, сканер видає звуковий сигнал про успішне зчитування.

Якщо розміри або розташування штрихового коду неправильні, промінь сканера не зможе при зчитуванні перетнути всі штрихи. Також штриховий код не буде зчитаний у випадку, якщо на упаковці вказано неправильний контрольний розряд. Насправді якість нанесення штрихового коду перевіряється простим правилом: якісно надрукований символ штрихового коду повинен зчитуватися стаціонарним сканером з першої спроби.

У стандартній системі нумерації EAN вироби, чи то продукти живлення, чи запчастини для автомашин, ідентифікуються унікальним та незначним номером. Унікальність дозволяє торговим партнерам по всьому ланцюгу реалізації продукції посилатися на один і той самий ідентифікаційний номер і здійснювати комунікацію найшвидшим, найточнішим і найдешевшим шляхом. Під незначністю номера мається на увазі, що інформація, що відноситься до товару, послуги або місцезнаходження, міститься та підтримується в базі даних, а не включається власне в номер. Саме цифри є першоосновою системи штрихового кодування. Слід мати на увазі, що вони подібно до номера телефону або державного знака автомобіля відносяться до цього виду товару і самі по собі нічого не означають. Даний підхід передбачає, що інформація, що відноситься до товару, міститься лише у супровідній документації та базі даних комп'ютера.

Помилка введення вручну становить 1 на 100 символів. Тому введення в комп'ютер інформації вирішили автоматизувати, використовуючисканери штрихкодів. Як мова для сканерів розробили штрихкоди. Чергування світлих і темних смуг штрихкоду кодує символи (літери, цифри, знаки). З появою штрихкодів стало дуже легко (натисканням кнопки у сканера), швидко (частки секунди), точно (1 помилка на 10 000 000 символів) вводити будь-які дані в комп'ютер. Маючи найсвіжішу і найточнішу інформацію в комп'ютері (наприклад, інформацію про кількість проданого товару різних найменувань), можна швидко прийняти потрібне рішення (наприклад, про додаткове придбання товару, що найбільше продається).

В основі системи EAN лежить концепція стандартної нумерації, вона є ключем до всіх інших стандартів EAN. У системі товарної нумерації номери EAN можуть відображатися символом у вигляді штрихового коду, який дозволяє автоматично фіксувати та обробляти інформацію.

Сканування штрихкода сканером
гарні штрихкоди на товарах
штрихкод EAN13

Товарний штрихкод EAN-13

Кожному виду товару надається окремий унікальний номер EAN і, насамперед, у тому випадку, коли необхідно підкреслити його відмінні риси. Існує ряд обов'язкових правил, яких слід дотримуватись при присвоєнні товару номера. Отже зупинимося докладніше на структурі стандартного номера EAN-13, прийнятої нашій країні.

Тринадцять цифр EAN штрихкоду означають таке:

  • XX - перші дві цифри, є номером банку даних, що видав даний номер товару, які також вказують на країну, що видала цей штрих-код.
  • XXXXX - наступні п'ять цифр надаються Асоціацією ЮНІСКАН підприємству, яке реалізує товар під своєю торговою маркою або виробляє його. Тому перше, що необхідно зробити перед тим, як розпочати впровадження системи EAN для кодування своєї продукції, - це звернутися до ЄАН України та отримати реєстраційний номер.
  • XXXXX - наступні п'ять цифр присвоюються безпосередньо самим підприємством товару з урахуванням його споживчих властивостей, розмірів, оформлення, упаковки, кольору тощо. Можливий також другий варіант, коли всі цифри надаються безпосередньо Асоціацією.
  • X - остання цифра є контрольною і використовується для перевірки правильності зчитування кодів спеціальним пристроєм, що сканує (сканером штрих-кодів).

Кожному виду товару надається окремий унікальний номер EAN і, насамперед, у тому випадку, коли необхідно підкреслити його відмінні риси. Існує ряд обов'язкових правил, яких слід дотримуватись при присвоєнні товару номера. Окремий унікальний номер необхідний насамперед для:

  • кожного варіанта споживчого товару залежно від типу товару, його розмірів, оформлення, кольору тощо;
  • кожної упаковки товару, що відрізняється за розміром;
  • кожної упаковки товару, що містить у собі кілька товарів різного виду або одного виду, які мають, у свою чергу, свій номер; модифікації товару, коли необхідно відрізняти старі надходження від нових, які мають інші споживчі властивості.

При зміні ціни товару новий номер йому не присвоюється тільки в тому випадку, якщо це викликано не зміною його споживчих властивостей. Застосування стандартної уніфікованої етикетки EAN дає всім користувачам багато переваг та значно підвищує ефективність усіх без винятку операцій з транспортування, обробки та складування вантажів. 

Міжнародна асоціація EAN спільно з національними організаціями товарної нумерації, а також фірмами-користувачами цього стандарту продовжує роботу щодо його вдосконалення. Що стосується застосування цього стандарту в нашій країні, то вже зараз підприємства-члени "ЄАН Україна" мають можливість скористатися всіма перевагами уніфікованої етикетки EAN та з успіхом застосувати цей новий глобальний підхід для ідентифікації продукції, яку вони виробляють.

Сканування штрихкоду терміналом збору даних

Розрахунок контрольної цифри у штрихкоді EAN-13 [3 838868 199003]

Розрахунок контрольної цифри у штрихкоді EAN-13 [3 838868 199003]

Крок перший

Відкинути контрольний розряд (крайній праворуч)

3 838868 19900

Крок другий

Скласти розряди, що стоять на парних місцях

8+8+6+1+9+0 = 32

Крок третій

Результат кроку 2 помножити на 3

32 x 3 = 96

Крок четвертий

Скласти розряди, що стоять на непарних місцях

3+3+8+8+9+0 = 31

Крок п'ятий

Скласти результати кроків 3 і 4

96 + 31 = 127

Крок шостий

У результата, крайню праворуч цифру відняти з 10. Отриманий результат і є значення контрольної цифри

10 - 7 = 3

Види штрихкодів

Сьогодні існує понад 50 систем штрихового кодування. Активно застосовуються чотири з них: UPC; код 39 (Code 39) високої, середньої та низької щільності; код "2 з 5" (Interleaved 2-of-5); Codabar. Однак у міжнародній практиці найбільшого поширення набули коди EAN, які залежно від застосування діляться на три групи – міжнародні, національні та локальні. Міжнародні коди застосовують як усередині країни, так і за її межами. При цьому коди, нанесені на упаковку товару однією країною, зрозумілі та можуть бути розшифровані і в іншій країні. Національні коди допускається використовувати тільки в межах однієї країни, наприклад, для вагового товару, хоча при необхідності вони можуть бути прочитані і в іншій країні. Локальні коди мають цілком певні цілі, їх використовує торгове підприємство лише у системі управління цього підприємства. Використання міжнародних кодів скорочує час обробки вантажопотоків за рахунок машинної обробки інформації, зліченої з використанням ручних або стаціонарних пристроїв.За способом кодування інформації розрізняютьлінійні(одномірні) тадвовимірнісимволіки (кодування) штрих-кодів.

Лінійними(одномірними) на відміну від двовимірних називаються штрих-коди, що читаються в одному напрямку (по горизонталі). Найбільш поширені: EAN, UPC, Code 39, Code 128, Codabar, Interleaved 2 of 5. Лінійні символіки дозволяють кодувати невеликий обсяг інформації (до 20...30 символів – зазвичай цифр) за допомогою нескладних штрихкодів, що читаються недорогими сканерами.

Двовимірніштрихкоди – символіки, розроблені для кодування великого обсягу інформації (до кількох сторінок тексту). Такий код зчитується за допомогою більш сучасного 2D сканера і дозволяє швидко та безпомилково вводити великий обсяг інформації, а його розшифровка проводиться у двох вимірах – по горизонталі та по вертикалі. Найвикористуванішим двовимірним штрихкодом вважають QR-код, також у логістиці розповсюджено використання двомірних кодів DataMatrixВ одновимірному штриховому коді кожна цифра кодується певним числом штрихів та пробілів, які мають відповідну ширину та розташування у відведеному для них місці, яке називається цифровим знаком і є основною одиницею інформації штрихового коду. Всі цифрові знаки, як правило, мають однакову ширину і складаються з модулів найвужчих елементів коду. Ширина штрихів та пробілів завжди кратна модулю. Для того щоб було зручно записувати штрихкод кожної цифри, застосовують двійкову систему запису, добре знайому програмістам, яка дуже вдало поєднується зі штриховим зображенням.

Процеси кодування виконуються за досить складними алгоритмами, і для формування коду застосовуються такі засоби:

  • спеціальне програмне забезпечення(програмне забезпечення виконує кодування інформації користувача з видачею готового малюнка штрихового коду для подальшого виготовлення етикеток зі штрихкодом),
  • вбудованепрограмне забезпечення спеціалізованих принтерів для друку штрихкодів (у явному вигляді посилається в принтер, який має вбудовані функції перетворення на штрихкод і відповідно друку).

За допомогою штрихового коду зашифрована інформація про деякі найбільш суттєві параметри продукції. Найбільш поширені американський Універсальний товарний код UPC та Європейська система кодування EAN. Найбільш поширеними є EAN/UCC товарні номери EAN-13, EAN-8, UPC-A, UPC-E та 14-розрядний код транспортної упаковки ITF-14. Також існує 128-розрядна система UCC/EAN-128. Відповідно до тієї чи іншої системи, кожному виду виробу надається свій номер, що складається найчастіше з 13 цифр (EAN-13).Візьмемо, наприклад, цифровий код:4820024700016. Перші дві цифри (482) означають країну походження (виробника або продавця) продукту, наступні 4 або 5 залежно від довжини коду країни (0024) - підприємство-виробник, ще п'ять (70001) - найменування товару, його споживчі властивості, розміри, масу, колір. Остання цифра (6) контрольна, яка використовується для перевірки правильності зчитування штрихів сканером. EAN - 13:Для коду країни-виробника відводиться два чи три знаки, а коду підприємства - чотири чи п'ять. Товари, які мають великі розміри, можуть мати короткий код, що складається із восьми цифр - EAN-8.Як правило, код країни надається Міжнародною асоціацією EAN. Звертаємо увагу споживачів, що код дивні ніколи не складається з однієї цифри. Іноді код, нанесений на етикетку, не відповідає країні виробника заявленої на упаковці, тут причин може бути кілька. Перша: фірма була зареєстрована та отримала код не у своїй країні, а в тій, куди спрямований основний експорт її продукції. Друга: товар було виготовлено на дочірньому підприємстві. Третя: можливо, товар був виготовлений в одній країні, але за ліцензією фірми з іншої країни. Четверта – коли засновниками підприємства стають кілька фірм із різних держав.

Таблиця відповідності штрихкодів країн у системі «EAN»

КРАЇНАШТРИХКОД
Австралія93
Австрія90-91
Аргентина779
Бельгія54
Болгарія380
Болівія777
Боснія387
Бразилія789
Великобританія50
Угорщина599
Венесуела759
В'єтнам893
Гваделупа489
Гватемала740-745
Німеччина400-440
Гондурас740-745
Греція520
Данія57
Домініканська республіка746
Ізраїль729
Індія890
Індонезія899
Ірландія539
Ісландія569
Іспанія84
Італія80-83
Канада00-09
Кіпр529
Китай690-691
Колумбія770
Коста-Ріка740-745
Куба850
Латвія475
Литва477
Люксембург54
Мавританія609
Малайзія955
Мальта535
Марокко та Західна Сахара611
Мексика750
Молдова484
Нідерланди87
Нікарагуа740-745
Нова Зеландія94
Норвегія70
Панама740-745
Парагвай784
Перу775
Польща590
Португалія560
Росія460
Румунія594
Сальвадор740-745
Сербія860
Сінгапур888
Словаччина858
Словіння383
США00-09
Таїланд885
Тайвань471
Туніс619
Туреччина869
Україна482
Уругвай773
Філіппіни480
Фінляндія64
Франція30-37
Хорватія385
Чехія859
Чилі780
Швейцарія76
Швеція73
Шрі-Ланка479
Еквадор786
Естонія474
Південна Корея880
Південно-Африканська Республіка600-601
Японія49

Рекомендуємо звернути увагу

Автори статей
СТЦ-ІСТОК

Коментарі (0)

На даний момент коментарів ще немає

Ваш коментар

Ви відповідаєте на коментар

Товар додано до списку бажань
Товар додано до порівняння